Alla inlägg den 2 maj 2009

Av Annica - 2 maj 2009 13:31

Intressant hur tidningar väljer vilka stories som ska haussas upp och vilka som får minimalt utrymme. Även intressant hur vissa liv värderas högre än andras. Igår innan jag skulle somna låg jag och läste Aftonbladet i pappersformat. Inklämd någonstans i mitten av tidningen fanns en notis på en fjärdedels sida om en skolskjutning i Baku i Azerbajdzjan. Sex personer hade dödats och sedan tog mördaren sitt eget liv. Det var ungefär all information som man fick. När det sker skolskjutningar i USA, i Österrike och i grannlandet Finland, då är det spaltmeter vi talar om och det ska analyseras gärningsmannaprofiler, om sannolikheten för att det händer i Sverige, vapenlagar och gud vet vad. En skolmassaker i Azerbajdzjan får en kvarts sida. Jag blir inte klok på varför.


Nu vet jag ju att Aftonbladet inte är källan till all världens kunskap, men det är inte det jag ondgör mig över heller.

Ovido - Quiz & Flashcards