Alla inlägg den 22 mars 2009

Av Annica - 22 mars 2009 09:35

Finns det något härligare än att vakna i relativt god tid en söndagsmorgon och ha hela dagen oplanerad! I fredags var jag i stockholm tillsammans med två tjejer från jobbet, varav den ena just slutat. Vi käkade mat på ett ställe på/i (hur man nu säger) Hornstull som hette Judit & Bertil, himla mysigt faktiskt och servitrisen tog mycket väl hand om oss! Därefter blev det ingen utgång i sthlm utan vi åkte hem och sov. Bussen tillbaka till Gävle gick vid 11-snåret igår och ägnade en del av gårdagen till att gå på länsmuséet med min mor. Man borde ägna sig åt den typen av aktiviteter lite oftare! Upptäckte en konstnär som verkar ha varit sjukt duktig! Marcus Larsson hette han, född 1815. De bilder som hängde på muséet var väldigt häftiga och maffiga med sina färger och motiv. Nu är det dags för frukost och sedan tror jag att jag ska promenera in till stan och gå på biblioteket. Där är man också alldeles för sällan, men det är helt klart underskattat att få gå och botanisera bland hyllplanen.


Igår var det förresten kurdernas nyår newroz. Förra året hade jag ingen aning om detta men i år är man lite mer beläst! Hade varit spännande att få fira det. Lagom till nästa år ska jag se till att ha någon som kan ta med mig på nyårsfest! Synd att det inte nämns så mycket i tidningarna mer än en bisats här och var. Borde uppmärksammas mer så att allmänheten blir mer insatt. Själv vet jag heller inte så mycket kan jag säga, känner mest till de problem som staten orsakat för kurder i Syrien i samband med newroz under de senaste åren.

Ovido - Quiz & Flashcards