Alla inlägg den 4 april 2007

Av Annica - 4 april 2007 10:06

Så här i deklarationstider kom jag till min stora lycka på att jag har pengar att hämta från mitt jobb i England! Men som vanligt strular det.När jag i typ juni fick reda på att jag skulle få återbäring ringde jag hem till Skatteverket och frågade vad jag skulle göra; om jag skulle ta emot pengarna från de engelska myndigheterna, eller om det hade något med Sverige att göra. Svaret jag fick var att vänta tills jag är tillbaka i Sverige så ordnar de det HÄR. Sagt och gjort, jag tänkte inte mer på det, utan la papprena bland andra viktiga papper. Nu kom jag på det här! Ringde till Skatteverket för att få reda på hur jag ska göra för att få mina pengar. Då säger de att det där är något som jag skulle fixat i England!! Men herregud, jag blev ju tillsagd att INTE fixa det därborta, utan att SVERIGE skulle ordna det!! Men hon kunde inte förstå varför någon hade sagt så till mig, för om man jobbar mer än sex månader utomlands så är man skattebefriad i Sverige eller hur det nu var. Så nu ringde jag till Inland Revenue, Englands skattekontor, och frågade vad jag skulle göra. Då ska man skriva ut något "Leaving the UK"-formulär och skicka in och sedan ska de återbetala pengarna. Men kommer ni ihåg vilket strul det var med banken i höstas när jag hade en lön som skulle in på mitt svenska konto? Jag pallar inte med om det ska vara samma sak en gång till! Nu vet jag att jag är väldigt negativ i förskott men jag har tyvärr helt tappat tilltron till kommunikationen mellan svenska och engelska institutioner.

Ovido - Quiz & Flashcards