Alla inlägg den 23 april 2007

Av Annica - 23 april 2007 21:41

Men hallå! 69 pers har läst min blogg idag, men ingen tyckte något om inlägget :/ Jag som hade berett mig på mothugg och medhåll i massor, när man tar upp religion på vad som kan tyckas vara ett så opassande vis som jag gjorde! Jag gillar när ni kommenterar ju.. det är ju halva grejen med bloggeri.

Av Annica - 23 april 2007 10:01

Igår hade jag en diskussion med ett Jehovas Vittne. Jag blir så ledsen när jag tänker på religioner, för det känns som att man lutar sig mot något för att själv slippa ta ansvar. Den här kvinnan sa att en dag kommer Gud att ta över och härska på jorden. Först kommer allting att bli ohållbart, och sedan kommer Gud att ta över, sa hon. "Och det ser man ju nu, att det är på väg åt det hållet" menar hon, och fortsätter med att säga "så det känns skönt att veta att det kommer bli bra sen"


Jag blir rädd när hon säger så!!! För mig är det samma sak som att säga att man inte behöver bry sig, för det kommer bli bra sen. Tror hon att en svältande familj i Sudan bryr sig ett jävla dugg om hennes böner? Att en man i Bagdad som förlorat sin fru i en bilbomb tänker att "det gör inget, för Gud kommer ta hand om detta sen", eller att en liten pojke i Moldavien som tvingas ha sex med tjocka gamla gubbar tycker att hon gör helt rätt som sitter hemma på sin kammare och ber????


Det som verkligen gör skillnad är att engagera sig antingen politiskt eller i organisationer för att försöka stoppa världens lidande, dvs göra något konkret. Religioner är förlegade, de funkar inte, är inte det rätt uppenbart? Jorden hade varit en trevligare plats om religioner inte funnits, vem kan säga emot det? Sedan att man vill tro för att det ger trygghet, det kan jag leva med, men berätta för mig vad Gud gör för att hjälpa alla som lider? Vad gör han, egentligen?

Ovido - Quiz & Flashcards