Alla inlägg under januari 2007

Av Annica - 9 januari 2007 15:50

Då var man hemma igen, efter en fantastisk minisemester!! Har träffat så mycket trevligt folk, och sett så många vackra och spännande platser. Jag älskar Paris! Långt inlägg nu, så förbered er med cola o popcorn.Kom ner i fredags. Pratade med en skittrevlig svensk tjej på planet, som jobbade på ett stuteri i Normandie. Hur ballt som helst tycker jag. Mötte upp "min" familj efter en del letande vid deras gate (de kom resandes från Wien 40 minuter efter att jag o mor anlänt). Vi tog oss till hotellet via tre olika tunnelbanor och ett jäkla kånkande o släpande av packning, bara för att höra av hotellkillen när vi kom fram att det finns ett direkttåg.......... Det fick Andrew (pappan) äta upp resten av resan, eftersom det var han som ansåg sig hitta :) Eftersom det var kväll när vi kom fram så fanns det inte tid till så mycket mer på fredagen. Vi avslutade istället med en bit mat på en restaurang nära vårt hotell. Lite skumt, man fick grilla maten själv på bordet... ganska galet, jag har aldrig sett något liknande. Fick liksom bara in en tallrik med rått kött haha. Oh well, det var ju gott iaf.I lördags åkte vi och spanade in Notre Dame, det var himla vackert! Gick in i kyrkan med och strosade omkring tillsammans med 28 000 andra turister. Jättefint inuti med. Sedan begav vi oss till Louvren, Paris kända konstmuseum, för att kolla in Mona-Lisa. Hur häftigt som helst! Alltså, själva konstpalatset i sig var ju otroligt maffigt, och alla målningar som fanns där, men Mona-Lisa alltså....... det är ju en så mytomspunnen tavla som man känt till i hela sitt liv, så nu när man faktiskt stod 2 meter ifrån den så kändes det bara WOW! Till skillnad från alla andra tavlor var da Vincis dyrgrip både inhängnad och gömd bakom en glasskiva. Inte lätt att sno, om nån skulle få för sig det! Louvren var enormt, man gick och gick i en evighet, och till slut orkade man tyvärr inte engagera sig helhjärtat i alla konstverk. Krävs fler än ett besök dit. På kvällen där så var vi hembjudna till en fransk familj som min familj kände. Jag älskar verkligen att komma hem till folk, särskilt folk som bor i andra länder så att man på något vis slipper vara turist, och på något vis känner sig som en del av kulturen! Det var en himla gullig familj, och maten var kanon! Fyra-rätters, jag höll på att avlida... När vi kom bjöds på martini och lite tilltugg, sen till förrätt fick vi kanongod grekisk sallad. Som huvudrätt serverades ugnsbakad fisk med supergod sås, samt ris. Efter huvudrätten följde ostbricka, och därefter nån form av efterrätt med glass och sockerkaka. Vi åt och drack, och drack och åt i timmar!! Men det var trevligt som sjutton, och så roligt att få komma in i ett franskt hem. En mycket internationell middag dessutom! Min australiensiska familj boendes i Österrike, jag o mor från Sverige, middagsfamiljen där pappan var från Frankrike och mamman ifrån Tyskland :) Kalaskul! Sen körde franska pappan hem oss, vill verkligen inte tänka på hans promillehalt... inte för att han verkade full alls, men DOCK; han hade druckit vin hela kvällen som vi andra!! Men vi kom hem till hotellet i ett stycke tack o lov..På söndagen tog vi tunnelbanan till Champs Élysées och promenerade längs den upp mot Triumfbågen. Hur coolt som helst, tyckte jag. Jättevacker gata. Jättedyra affärer. Fönstershoppade vid Louis Vitton och Mercedes-Benz. Blev varken nån handväska eller bil. Visste inte hur jag skulle frakta hem dem, så man kan säga att det var det det stupade på .. ;)Triumfbågen var enormt stor! Härifrån går sedan gatorna utåt som ekrarna på en cykel. Från Triumfbågen begav vi oss sedan till Eiffeltornet. Det var så högt så jag fick nästan svindel när jag tittade uppåt!! Hehe. Tror ni det bler roligare av att ALLA utom jag ville åka upp till TOPPEN? Jag tyckte det räckte gott o väl med första anhalten. Men oh no, man kan ju inte vara en banger, så emot min vilja och min magkänsla stod jag så i hissen mot eiffeltornets topp. Shit, vad fan hade jag givit mig in på?? Vi "mellanlandade" på nivå två, och bara det var jättehögt upp. Där fick vi köa till hissen i snålblåsten i ca en halvtimme. Lärde mig en ny variant av "sten, sax och påse" av ett litet syskonpar som roade sig med detta framför oss. Hursomhelst, upp kom vi, och ner också tack o lov. Jag gör inte om det, men det var jäkligt maffigt att stå där högst upp o kika på utsikten över Paris (7 mil kunde man se..)Käkade mat på en italiensk restaurang på kvällen, sen gick jag och Claire och Duncan (mina fd värdsyskon) till en liten mysig bar i närheten av vårt hotell o drack nån drink. Det var otroligt roligt att träffa dem igen, synd som fan att man inte vet när tillfälle ges igen!!Igår, måndag, strosade vi omkring i Montparnasse där vårt hotell låg, och tittade bland annat in på deras kända kyrkogård. ALLA gravstenar var gigantiska, och låg med ca 3 dm mellanrum. Fullsmockat! Alla hade olika utsmyckningar och det var ett rent nöje att gå på kyrkogården måste jag säga, hur konstigt det än låter! Ska visa bilder imorgon eller nåt, så får ni de vad jag menar.Åkte hem vid halv fyra. Ett litet missöde på flygplatsen dock... vi satt i godan ro och skrev vykort och sådär, och tänkte väl inte så mycket på tiden. Hade ju checkat in och ja, satt o slappade. Sen sa vi till varann att man kanske skulle börja bege sig mot gaten. När vi kommer dit är den helt tom på folk utom två anställda som tittar på oss och säger: "Mrs xxx!?" Och mamma o jag bara "Ja?" Och de fortsatte "We have called you THREE times!! The gate is closed now!!" Och vi bara "men... eh.., we havent heard!" Och de svarade "But we called you three times, you have to LISTEN!" Sen blev det full aktivitet på dem, då de knapprar på datorn och förde snabba franska konversationer över telefonen och drog ut en 2 meter lång utskrift. Till slut sa de att det var ok att vi gick ombord. PUH! Alla satt o glodde på oss när vi klev på... men vi var ju i tid! Med tre minuter tills planet skulle gå.... ojoj.Efter bytet i Amsterdam hamnade jag brevid en tjej från Manchester :) Hon hade pluggat i Sverige i en termin. Jätteroligt att snacka med henne! Hon hade varit på mitt gamla jobb och käkat så sent som i söndags! Och skulle flytta ett stenkast från där jag bodde. Världen är liten. Dessutom hade hon varit på Unitedmatchen när Henke pangade in sitt mål. Lyllos...Ja anyway, det var den resan. Här kommer lite bilder ifall ni är intresserade!1. Det råa köttet vi fick grilla på bordet :)2. Notre Dame3. Louvren4. Entréen till Louvren5. Triumfbågen6. Champs Elýssées skylt7. Inne i Triumfbågen8. Skylt på marken i Triumfbågen9. Utsikt från Eiffeltornet10. Mer utsikt..11. Eiffeltornet by night12. Nån form av borg där en massa dödsdömda hållits fångna om jag fattade rätt. Bland annat Marie Antoinette och Robespierre13. Gulligt trafiklyse14. Tunnelbanestråket från oss (Denfert-Rochereau) till flygplatsen (Charles de Gaulle 2)15. Reslutatet av taxfreen..

Av Annica - 5 januari 2007 03:16

Nu är jag pigg som en mört!! Taskig tajming. Måste SOVA. Ska upp vid halv nio typ. Har inte packat än, och vi drar runt halv ett. Shit, jag kom just på att jag har cykeln på jobbet och har så haft sedan nyår! Damn it, ja nu får den stå tills nästa vecka.Sov gott alla.

Av Annica - 4 januari 2007 21:37

Nu är det bråda dagar, så ni får ursäkta bristen på inlägg i ett par veckor framöver!! (Men har ni tur så lägger jag in lite bilder i början på nästa vecka!)Imorgon bär det av till Paris........ jag är så upprymd, tycker det ska bli så roligt! Pratade nyss med min värdsyster och värdbror, och det var inte igår kan jag berätta. Hade nästan glömt bort den australiensiska dialekten, nu när man vant sig med manchestertugget. Men ååååhhhh vad skoj det var att prata och vilket kramkalas det kommer bli imorgon! Very excited!Nu måste jag fortsätta skriva på min uppsats. Har satt upp ett mål som jag måste nå innan jag sticker iväg till Arlanda, om jag så ska vara vaken hela natten!Bye bye. Hoppas inte planet störtar. Tycker inte om att flyga. Men Johan o jag slog vad, så om vi kraschar så är han iaf skyldig mig en tjuga. Känns skönt att veta :)Kul för övrigt att man råkat ut för en aknechock, när man ska på semester. En gigantisk på halsen o ett stopplyse mellan ögonen. Tjena, är jag 15 år eller vad är det frågan om??? (Kanske en kombination av att sitta vid datorn 24h/dygn och käka mängder av choklad..) Nu är det tandkrämskur tills imorgon, o hoppas att man vågar sig ut. Tack gode gud för smink.

Av Annica - 3 januari 2007 16:42

Blir lite nervös nu.... men det ordnar sig nog hoppas jag.Har förresten varit o hämtat ut mitt nya körkort idag, känns skönt att slippa bära omkring på passet jämt o ständigt.Och kan någon snälla skicka personalen från Svensk Kassaservice i Gränby på charmkurs?!?!! Det är inte bara en, utan säkert tio gånger jag varit där o blivit snipigt bemött! Aldrig ett leende, utan de bara tittar på en med matt blick och suckar halvdoldt.

Av Annica - 3 januari 2007 01:19

Gode Gud help me. Jag stirrar in i dataskärmen. Formulerar meningar i huvudet, men när jag skriver ner dem låter de inte kloka. Plus att min nattdyslexi har slagit in och jag skriver bokstäverna huller om buller. Sitter och lyssnar på en jäkla massa klassisk musik, har hört att det ska hjälpa för koncentrationen. Jag kommer aldrig bli godkänd på detta. Jag kommer i n g e n v a r t!! Måste skriva massor tills på torsdagkväll, för på fredag bär det som bekant av till Paris och jag måste tillåta mig själv att åka med gott samvete. Helst skulle jag inte åka alls nu om jag ska vara ärlig. Det kommer jävligt dumt tidsmässigt. Kan liksom inte se fram emot resan, utan tycker mest den är ett störande moment som jag inte har tid med. Så ska man inte känna jue. Har iallafall köpt en jacka idag som är rätt fin som jag kan promenera runt i Paris med utan att skämmas :) Vill ju inte få konstiga blickar av alla nätta fransyskor som undrar vad det är för nån typ som invaderat deras land. Viva la france, give me escargos and baguettes and som brie and vino tinto, fan jag kan ingen franska alls. Hur ska det gå? Jag får säga oui oui tres bien, och vifta med ögonfransarna så kommer jag nog hem helskinnad. Nu måste jag fortsätta med min mongouppsats. Kom igen ankan, en halv sida till ikväll nu!!!

Ovido - Quiz & Flashcards