Direktlänk till inlägg 18 april 2007

England kan ta sina jäkla regler och...

Av Annica - 18 april 2007 19:23

I förmiddags höll jag på att gå i taket av frustration över de blanketterna jag skulle fylla i för att få tillbaka pengar från England. Var beredd på lång utläggning nu, jag bara måste få vräka ur mig.


Ok. För att kunna få tillbaka några pengar säger det engelska skattekontoret (Inland Revenue) att jag måste gå in på deras hemsida och skriva ut en "Leaving the UK"-blankett. Då fanns det två att välja på; en om man var brittisk medborgare och en för utlänningar. Så jag skrev ut den rätta, men naturligtvis var det struligt att fylla i den! Allt gick jättebra fram tills att jag skulle fylla i mina bankuppgifter. Det fanns en ruta som hette "Branch Sort Code" och en som hette "account number". Jag har fått ett internationellt konto (IBAN) av Swedbank som ska fungera vid transaktioner med utlandet. Det kan man ju tycka skulle passa bra nu, men jag visste inte vad jag skulle skriva i "branch sort code"-rutan. Om man tänker sig att det motsvarar clearingnumret så kunde jag iallafall inte fylla i ngt, för IBAN-kontonumret har inte något clearingnummer i den bemärkelsen man tänker sig, utan det är bara en jäkla lång radda bokstäver och siffror. Ringde till Inland Revenue och frågade om jag måste fylla i ngt där, när jag ändå kommer att skriva hela kontonumret under. Ja, annars kan inte de betala ut några pengar. Erm jaha. Ringde Swedbank, men hon visste inte vad Sort Code var för nånting. Ringde ett annat Inland Revenue-kontor för att se om jag kunde få ett annat svar, men nej, jag måste fylla i Sort Code-rutan. Hon undrade om jag inte hade någon i England som de kunde skicka pengarna till som senare kunde överföra dem till mig? Ursäkta mig, men vore det inte lättare från en bank till en annan? Ringde min engelska bank för att höra om de kunde hjälpa mig översätta Branch Sort Code. Hon var ovillig att hjälpa till. Ringde en annan bank, och han kunde inte heller. "I don't know how it works in Switzerland"  Men för i helvete! Det vet inte jag heller, ville jag säga, kan vi fokusera på Sverige kanske!!! Jag trodde det var en myt att utlänningar blandade ihop Sverige och Schweiz, men tydligen icke. Ringde återigen Swedbank och fick nu prata med en kille som inte heller visste, men som gissade på att jag i den rutan skulle skriva sex bokstäver som han gav mig som skulle identifiera Swedbank. Så jag skrev som han sa, och skickade iväg blanketterna, och hoppas på det bästa.

Jag visste att det skulle bli problem, England är så jäkla stelt när det kommer till sådana här saker. Varför har man en blankett som är anpassad för utlänningar och sedan kräver man att den utländska banken fungerar på samma vis som den brittiska? Varför finns det internationella kontonummer om de ändå inte hjälper när man ska göra transaktioner med utlandet? Shit vad upprörd jag blev! Man bollas fram och tillbaka och ingen kan svara på ens frågor. Tänk vad lätt om jag ordnat det när jag var där, men jag gjorde ju inte det eftersom tanten på Skatteverket sa att jag inte skulle det. Henne skulle jag vilja snacka med.


Simmade i 45 minuter idag, det var skönt det. Nu är jag mör i kroppen. Ska gå och kolla på Roomservice nu.

 
 
Helen...

Helen...

18 april 2007 21:45

vill inte vara den som e den (fast jag antar att ja kommer vara det nu..) men hur mkt pengar e det du ska få tillbaka?! det känns som om de där pengarna kommer gå till teleräkningen när den kommer..
grymt irriterande måste det vara iaf!
kram på dig!

http://djhelen.blogspot.com

 
Ingen bild

Annica

18 april 2007 23:11

Mkt irriterande kan jag lova. Det är över 3000 spänn, så jag kan inte skita i det. Även om jag bra gärna skulle vilja...

 
E

E

19 april 2007 08:45

Fick mig ett morgonskratt. Det behövde jag, även om det var på din bekostnad sötis.
Kram E

http://drogen.blogg.se

 
Ingen bild

Annica

19 april 2007 10:55

Mitt kodord var RUTA, det tyckte jag var skoj :) Ruta i rutan liksom. Well.
Kul att man kan glädja i morgonstund, själv har jag inte kommit dit riktigt ännu ... ! KRAM!

 
Ingen bild

FrökenSvår

19 april 2007 21:18

Hej! har följt din blogg ett tag nu och blivit mkt förtjust i ditt sätt att skriva. Dina duster med engelska bankväsendet har engagerat mig och ikväll bjöd ditt inlägg mig på ett gott skratt, även om jag kan förstå frustrationens omfattning, varför du säkert inte finner det lika underhållande. hur som helst, tack för en mycket målande beskrivning och lycka till med pengarna! //Fröken Svår

 
Ingen bild

Annica

19 april 2007 21:35

Men du, oj vad glad jag blir att du gillar bloggen min! Tack för att du håller på mig i min fight här, jag lovar att uppdatera :) Ha det gott!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annica - 17 juli 2009 18:01

Jag avskyr att vissa inte har någon arbetsmoral. Samma minut som klockan slår 16:27 då måste man lämna jobbet för annars är det världens grej för då måste man jobba ÖVER! Medans andra alltid jobbar en massa, men vad är tacken för det? Var snorförbann...

Av Annica - 29 juni 2009 16:56

Alltså vad är det som händer med folk när de får barn egentligen? Varenda kotte på Facebook ska lägga ut tusen bilder på sin unge och sedan i varenda statusuppdatering så får man redan på vad barnet har gjort. T ex fått en tand, badat, myst i solen e...

Av Annica - 26 juni 2009 16:48

Majken Jackson är död. Jag ville inte skriva ett blogginlägg om det för det gör ju alla andra, men jag kan inte låta bli. Jag är inget fan (men jag gillar en del han gjort - earthsong till exempel) men jag blir ändå ledsen över att han dött. Man ska ...

Av Annica - 24 juni 2009 19:14

Det här med musik är ju ett kapitel för sig. Jag själv brukar hitta låtar som jag lyssnar på dag ut och dag in i ett par veckors tid tills jag tröttnar på dem och nästa tar vid. Under tiden jag lyssnar på dem förstår jag inte hur jag någonsin ska kun...

Av Annica - 21 juni 2009 20:13

Det är med förfäran jag följer valet i Iran i media. Jag älskar att det iranska folket gör uppror, fan vad härligt det är med engagemang och en vägran att acceptera ett förtryck! Det är förfärligt att blod ska behöva spillas men den kämparandan som b...

Ovido - Quiz & Flashcards