Alla inlägg den 13 maj 2007

Av Annica - 13 maj 2007 18:40

Åh, jag har haft en så trevlig helg!

Mamma kom igår någon gång mitt på dagen, och vi drog med oss Faster Kerstin ut på dagsutflykt till Skokloster. Jag var där med klassen på gymnasiet, men det var ju några år sedan nu, så jag ville gärna åka tillbaka. Vi kom precis i tid till den sista guidade turen för dagen - puh! Verkligen ett jättefint slott, som tillhört Carl Gustaf Wrangel på 1600-talet. Enligt guiden ett rent skrytbygge där han och hans familj vistats sammanlagt i runt tre veckor på en sisådär tjugo år! Herregud, då har man för mycket pengar....

Jag älskar att strosa omkring i historiska miljöer och åker gärna dit igen om någon inte har något sällskap :)

Hans vapenkammare (plural) var helt fantastiska! Vapnen var inte använda, utan han hade samlat dem och kategoriserat dem som ett sätt att visa upp hur förmögen han var. Han hade gevär, armborst (några ända från 1400-talet!), brynjor, rustningar, svärd, samurajsvärd, "skallkrossare", den första(?) funna tidsinställda bomben och andra mer eller mindre trevliga grejer. Ett vapen fungerade som en pistol och påk på ett och samma vis. När man skjutit sin fiende så slog man honom i pannan med påken så att ens initialer trycktes in i huden. Detta för att man senare ska kunna räkna sina offer och känna sig heroisk...

Men utöver vapnen fanns allt annat som ryms i ett socitetshem bevarat, och jag rekommenderar alla som är intresserade av svunna tider att åka dit! Plus att guiden var jättebra (Elin tror jag hon hette), vilket gör så mycket.


Efter Skokloster åkte vi till Sigtuna och fikade på ett gammalt café - mys!!!

Hann inte kolla runt något i Sigtuna, men det verkade vara himla gulligt. Det får bli ett senare projekt!


Sen var det ju Schlagerfestivalen som slutade i en flopp, trots att The Ark var bäst. Vad hände?? Men jag och mor käkade ost och drack vin, och led inte nämnvärt av förlusten :)

Ovido - Quiz & Flashcards